Sofie Rozendaal

De invloed van online dating

Artikel – Wat voor een invloed heeft online daten op ons? Elisabeth Timmermans onderzocht de gevolgen van apps als Tinder. „Het is veel vrijblijvender dan bij vroegere generaties.”

Wat is de invloed van televisie op onze beleving van romantiek? Met die vraag vertrok communicatiewetenschapper Elisabeth Timmermans (27) in 2014 naar de Verenigde Staten, waar ze promotieonderzoek zou gaan doen. Maar eenmaal in Amerika kreeg ze een ander idee. Tinder was in opkomst en dat intrigeerde haar. 

In eerste instantie stond ze er afkeurend tegenover: „Ik had het idee dat een ontmoeting via zo’n onpersoonlijke app minder echt zou voelen. Naar mijn mening verpestte het alle romantiek.” 

Ook had de nieuwe app de reputatie dat het vooral om vluchtige seksuele contacten ging. „Maar dat had te maken met het feit dat vooral jongeren onder de 25 hem als eerste gebruikten. Dat is een groep die geneigd is te experimenteren met nieuwe communicatiemiddelen – en tegelijkertijd niet per se op zoek is naar een serieuze relatie.” 

Maar Timmermans kwam in contact met jongeren die er heel anders mee omgingen. Zij vonden het interessant om mensen te spreken die ze anders nooit waren tegengekomen. Sommigen hielden daar zelfs een liefdesrelatie aan over. 

Dat zette haar aan het denken en zo werd zij een van de eerste academici die uitgebreid onderzoek deed naar online daten. Ze onderzocht onder andere de vraag waarom mensen Tinder gebruiken. Haar onderzoek werd massaal online gedeeld en ruim duizend respondenten vulden de vragenlijst in. En ze kreeg een telefoontje van Elien De Caluwé, destijds postdoc aan de Universiteit Gent. „Ze was met een soortgelijk onderzoek bezig en nodigde mij uit om samen te werken.”

In 2017 promoveerde Timmermans op haar onderzoek. Maar ze vond het zonde dat al die informatie beperkt zou blijven tot een proefschrift, wat meestal niet buiten academische kringen wordt gelezen. Daarom startte ze een blog voor jongeren en besloot ook een boek te schrijven: Liefde in tijden van Tinder. De impact van sociale media op onze relaties. Begin februari verschijnt het bij uitgeverij Lannoo. 

Het boek bestaat uit drie delen. Het eerste is gericht op de sociale media als seksuele en relationele story teller. Deel twee gaat over virtueel verliefd worden en alles wat bij datingapps komt kijken, bijvoorbeeld het afspreken met onbekenden. Het derde en laatste deel is gericht op mensen die een relatie hebben – en welke rol sociale media daarin kunnen spelen. Het boek is een combinatie van wetenschappelijk onderzoek, interviews en persoonlijke ervaringen. 

Online dating is erg populair en inmiddels zelfs gangbaar geworden. Toch is dat geen garantie voor liefde, weet Timmermans. Mensen die datingapps alleen kennen van horen zeggen, denken dat online daten heel makkelijk is, zegt ze. „Bijna alsof je als een kind in een snoepwinkel staat. Maar mijn onderzoeken tonen aan dat online dating zeer frustrerend kan zijn. Zo reageert de helft van alle matches niet op een berichtje. Of mensen verdwijnen na een leuk gesprek zonder iets te zeggen.” Ook worden er soms snel seksuele avances gemaakt. Uit Timmermans’ meest recente studie blijkt dat 20 procent van de ondervraagde gebruikers zelfs al een relatie heeft. 

Lees hier verder

Ontwikkel en groei!

Ontdek samen met mij nieuwe inzichten die je leven verrijken en makkelijker maken. Volg mij op YouTube voor inspirerende video’s. Ik maak series over zelfontwikkeling, liefde, seksualiteit en uiteenlopende persoonlijke vraagstukken.